FANDOM

Pomnik Obrońców Wybrzeża - pomnik, znajdujący się w Gdańsku na Westerplatte. Upamiętnia on polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości ok. 23 metrów. Budowa dzieła została zainicjowana przez Radę Ochrony Pomników Walki i Męczeństwa. Monument składa się z 236 bloków granitowych przywiezionych z kamieniołomów w Strzegomiu i Borowie o łącznej wadze 1150 t i ozdobiony płaskorzeźbami oraz napisami. Autorami projektu pomnika, wybranego spośród 63 innych, są: Adam Haupt, Franciszek Duszeńko, Henryk Kitowski. Budowa pomnika, przy której pracowały zespoły budowlane, kamieniarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne, inżynieryjne trwała 2 lata. Uroczystość odsłonięcia odbyła się 9 października 1966. Wśród napisów na pomniku upamiętniających miejsca walk września 1939 umieszczono Pocztę Gdańską. Autorzy zapewne mieli na myśli Pocztę Polską w Wolnym Mieście Gdańsku, jednak nieopatrznie odwołali się do obiektu w zupełnie innym miejscu i nie związanym z walkami Polaków.